Aplikatura. Jakie palcowanie stosować?

Aplikatura, czyli palcowanie to jeden z najważniejszych elementów początkowego etapu pracy nad utworem. Podczas pierwszego czytania utworu ustalamy palcowanie w taki sposób, aby było ono dla naszej ręki najbardziej wygodne. Istnieje wiele reguł prawidłowego palcowania. Możemy je poznać ćwicząc np. gamy i pasaże. Każda tonacja ma ściśle określone palcowanie gam i pasaży. Jednak nie każda reguła będzie odpowiednia dla każdej ręki.

Na zróżnicowanie budowy rąk zwracał uwagę Fryderyk Chopin. Był nie tylko genialnym kompozytorem, ale także innowatorem w dziedzinie techniki pianistycznej. W jego kompozycjach możemy odnaleźć niespotykane wcześniej sposoby palcowania. Chopin uzależniał palcowanie od pozycji ręki, która jego zdaniem powinna być utrzymana w poziomie możliwie jak najbardziej spokojnie, bez zbędnych ruchów. Stąd bierze się oryginalne palcowanie np.: przekładanie palców czwartego i trzeciego przez piąty, a także stosowanie kciuka na czarnych klawiszach. Z relacji uczniów Chopina dowiadujemy się, że Mistrz bezwzględnie wymagał, “aby raz na zawsze opanować dane palcowanie i nie wprowadzać doń żadnej zmiany.”

Uczeń Chopina Hipkins wspomina: “Stosował prostą, naturalną pozycję rąk uwarunkowaną budową gam i akordów; używał najwygodniejszego palcowania, jakie mu pasowało, chociaż mogło być ono sprzeczne z zasadami.”

Fryderyk Chopin zauważa bardzo istotną rolę ułożenia ręki w procesie palcowania utworów fortepianowych:

“Zważywszy, iż różnice pomiędzy dźwiękami odpowiadają zróżnicowaniu palców, wszystko zależy od umiejętności dobrego palcowania. (...) Tak jak należy wykorzystywać ukształtowanie palców, trzeba też wykorzystywać pozostałe części ręki, to jest przegub, przedramię i ramię. - Nie można chcieć grać wyłącznie z przegubu, jak utrzymuje Kalkbrenner.”

Logowanie

© 2017 MARTATELIER. All Rights Reserved.